onsdag den 10. september 2014

Kina - værksteder bliver til fagbog


Kina er et fascinerende land, og der er i den grad mange muligheder for at lave opgaver, når man arbejder med Kina i skolen. I går gik vi i gang med et 4 ugers tværfagligt projekt i 4. kl. Et projekt, der omfatter dansk, religion, historie, natur/teknik og billedkunst.


Opgaverne er hængt op på opslagstavlerne i klassen under overskrifterne Historie, Om landet, Kunst og Kultur, Mad, Personligheder, Dyr og Opfindelser. I hvert chartek er der en kopi til hvert barn.



Alle børn har fået en kinabog (notesbog i A4 størrelse), som skal ende med at være deres Kina-fagbog.
Den første opgave er obligatorisk. Et ark med en stor stjerne, hvor de hver især skriver, hvad de allerede nu ved om Kina. På den måde kan de måle til sidst, hvor langt de er kommet og hvor meget mere de ved, når projektet er slut.


Derefter er der frit slag i opgaverne! Børnene vælger selv, hvilke opgaver de har lyst til at lave og rækkefølgen. Den eneste betingelse er, at de skifter mellem områderne og får lavet opgaver indenfor alle områder - altså ikke noget med kun at lave dyreopgaver. ;-)


Når opgaven er lavet, klippes den til, så den passer til siden i kinabogen og limes ind. På den måde kan børnene tydeligt se, hvor langt de er og hvor hurtigt det går. (Det samme kan deres lærere).

Der hænger også en liste på tavlen med links til de hjemmesider, de må bruge - der er ikke frit slag.


I et hjørne af klassen er der lavet et lille Kina-bibliotek med lånte bøger både fra skolens og mit eget bibliotek. Bøgerne er sorteret i emnekasser, så børnene ikke skal kigge alle bøgerne igennem for at finde noget til deres aktuelle opgave. Jeg har på forhånd gennemgået, hvordan man hurtigt finder oplysninger i en bog - indholdsfortegnelse, stikordsregister og overskrifter.



De fleste af opgaverne har jeg lavet selv, men en del er også fundet i andet undervisningsmateriale og på nettet.

Vejledning til hvordan man laver Ming-platter på paptallerkener, finder du på min anden blog, Bidt af billedkunst


Som en del af projektet skal vi også lave kinesisk mad en dag - at lave mad i undervisningen er altid et hit hos børnene. :-)









1 kommentar: